گریدهای استنلس استیل

گریدهای استنلس استیل

شناخت انواع استیل 

از مزایای استیل می­‌توان به مقاومت به خوردگی بالا، استحکام حرارتی و برودتی خوب، خواص مکانیکی منحصر بفرد و بهداشتی بودن و تمیزکاری راحت آن اشاره کرد. مقاومت آلیاژهای مختلف استنلس استیل در برابر خوردگی حفره­ای و بین دانه‌­ای خوب است که این امر موجب می­‌شود از آلیاژهای مختلف فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل در کاربردهای استراتژیک و مهم استفاده شود. زیرا با اینکه قیمت ورق استیل نسبت به نمونه­‌های فولاد کربنی بالاتر است اما چون عمر مفید قطعه و هزینه‌­های نگهداری آن بالا می­‌رود بهتر است در کاربردهای حساس و جاهایی که نیاز است قطعه با مواد دیگر وارد واکنش نشود از ورق استنلس استیل استفاده شود. همچنین ورق استیل قابلیت بازیافت ۱۰۰% دارد و در هنگام پروسه ساخت و بازیافت آن آسیب کمتری به محیط زیست وارد می­‌شود و چون استانداردهای جهانی امروزه به سمتی رفته است که فرآیندهای صنعتی تا جای ممکن سازگار با محیط زیست باشد بنابراین استفاده از ورق استنلس استیل به طور چشمگیری افزایش یافته است.

کاربرد استنلس استیل – ورق استیل

فولادهای زنگ نزن یا استنلس استیل­ها عمدتا زمانی مورد استفاده قرار می­‌گیرند که پای مبحث خوردگی یا اکسیداسیون در میان باشد. با افزودن بالای ۱۰٫۵% وزنی کروم به آلیاژ آهن-کربن یا همان فولاد ساده کربنی، لایه­ای از اکسید کروم که به صورت یک فیلم پیوسته و نامرئی است روی سطح مقطع استیل ایجاد می­‌شود و مانع از خوردگی آن می­‌شود در ادامه گستره وسیعی از کاربردهای مختلف صنعتی و غیر صنعتی را برای استنلس استیل فراهم می‌کند.

انواع استیل زنگ نزن

به طور کلی چهار گروه اصلی استنلس استیل داریم که عبارتند از

  1. فریتی
  2. آستنیتی
  3. مارتنزیتی
  4. داپلکس

آستنیتی

استیل گروه آستنیتی­‌ها معمولا در مکانهایی که نیاز به مقاومت خوردگی بالا هستند استفاده می­‌شوند. رایج­ترین آلیاژهای آستنیتی فولادهای آهن-کروم-نیکل هستند که عموما به عنوان سری ۳۰۰ شناخته می‌­شوند. این سری به دلیل بالا بودن مقدار کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی­ اش از مقاوم‌­ترین گریدهای استنلس استیل در برابر خوردگی هستند که خواص مکانیکی فوق‌­العاده‌­ای دارند.

برای سخت کاری این گروه به جای عملیات حرارتی از کار سرد استفاده می­‌شود یعنی با انجام کار مکانیکی روی ورق استیل آن را سخت می‌­کنند. گریدهای آستنیتی حداکثر حاوی ۰٫۸% وزنی کربن اند. اگر کنار شماره گرید از حرف L استفاده شود یعنی آلیاژی کم کربن از گرید مورد نظر است که به موجب پایین­‌تر بودن مقدار کربن مقاومت خوردگی پس از جوشکاری آن بهبود یافته است یا به عبارتی مقدار کربن به حدی کم است که با جوشکاری رسوب کربن در مرزدانه نداریم و از این رو مقاومت به خوردگی ورق پس از جوشکاری کاهش نمی­‌یابد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا همه جا از آلیاژهای کم کربن استفاده نمی­‌کنیم؟ در اینجا دو دلیل مهم را ذکر می­‌کنیم:

  1. گریدهای کم کربن یا L گرانتر هستند.
  2. کربن موجود در ترکیب شیمیایی استحکام آلیاژ را در دمای بالا حفظ می­کند بنابراین اگر در حین کار دمای آلیاژهای کم کربن بالا رود قطعه دچار کاهش استحکام شده و ممکن است آسیب ببیند.

گریدهایی که در کنار نام آن­ها از حرف H استفاده شده‌­است در واقع آلیاژی پر کربن از گرید مورد نظر هستند که حاوی حداقل ۰٫۰۴% و حداکثر ۰٫۱% وزنی کربن هستند. وقتی نیاز باشد که از قطعه در دماهای بسیار بالا استفاده کنیم از گریدهای پر کربن ورق استیل استفاده می­‌شود. در جدول زیر گریدهای مختلفی از آلیاژهای آستنیتی آورده شده است:

لوله استیل

گریدهای استنلس استیل

استیل ۳۰۴ 

 پرکاربردترین گرید فولادهای آستنیتی آلیاژ ۳۰۴ است که تقریبا حاوی ۱۸% کروم و ۸% نیکل است. از این آلیاژ برای ساخت تجهیزات فرآوری مواد شیمیایی ، صنایع غذایی، داروسازی و مبدل­‌های حرارتی استفاده می­‌شود.

استیل ۳۱۶

این آلیاژ حاوی ۱۸-۱۶% کروم، ۱۴-۱۱% نیکل و حداقل ۲% مولیبدن است. مولیبدن به منظور بهبود مقاومت به خوردگی حفره­ای به ترکیب شیمیایی آن اضافه شده است. از این آلیاژ در محیط­های شور که نیاز داریم مقاومت به خوردگی بالاتر باشد استفاده می‌شود. مانند ساخت تجهیزات دریایی، فرآوری مواد غذایی شور، کاغذ سازی و….

استیل ۳۱۷

مقدار مولیبدن موجود در این آلیاژ بیشتر از گرید ۳۱۶ است که کاربرد آن را در محیط‌­های با خورندگی بسیار بالا مناسب می­‌کند. حداقل مقدار مولیبدن موجود در ترکیب شیمیایی این آلیاژ ۳% است. از این گرید برای ساخت مخازن و قطعاتی که در معرض سیالات ساینده هستند استفاده می‌­شود.

استیل ۳۲۱

از این آلیاژ برای ساخت قطعاتی که به طور متناوب در دماهای بالای ۴۲۶℃ کار می‌­کنند استفاده می­شود. با اضافه شدن تیتانیوم به ترکیب شیمیایی این آلیاژ مقاومت به خوردگی و استحکام آن افزایش می‌یابد و از این گرید بیشتر در صنایع هوا فضا استفاده می‌شود.  

مارتنزیتی

این گروه از استنلس استیل­ها علاوه بر مقاومت به خوردگی بالایی که دارند با عملیات حرارتی نیز سخت می‌­شوند. گریدهایی که فقط حاوی کروم بوده و نیکل ندارند مغناطیسی هستند و با عملیات حرارتی سخت می­‌شوند. گریدهای مارتنزیتی عمدتا در مواردی که سختی، استحکام و مقاومت سایشی مد نظر است به کار برده می‌­شوند. در جدول زیر گریدهای مختلفی از آلیاژهای مارتنزیتی آورده‌­شده‌­است:

گریدهای استنلس استیل

استیل ۴۱۰

این گرید حاوی کمترین مقدار ممکن از عناصر آلیاژی است. از نظر قیمت گرید ۴۱۰ مقرون بصرفه بوده و در کاربردهای عمومی که نیازمند عملیات حرارتی هستند استفاده می­‌شود. مثلا برای ساخت قطعاتی که در معرض هوا، آب و برخی محیط­های شیمیایی یا اسیدی که خوردگی ضعیفی ایجاد می­‌کنند استفاده می­‌شوند و به طور کلی در کاربردهایی که توامان نیاز به مقاومت به خوردگی و استحکام است بکار می­‌روند.

استیل ۴۱۴

به منظور بهبود مقاومت به خوردگی ۲% نیکل به ترکیب شیمیایی این آلیاژ اضافه شده‌­است. این گرید بیشتر برای ساخت کارد و چنگال بکار می‌­رود.

استیل ۴۱۶

به منظور بهبود قابلیت ماشین‌­کاری، فسفر و گوگرد به ترکیب شیمیایی آن اضافه شده است.

استیل ۴۲۰

مقدار کربن این آلیاژ بالاست بنابراین خواص مکانیکی خوبی دارد. از این گرید بیشتر برای ساخت ابزارهای جراحی استفاده می­‌شود.

استیل ۴۳۱

مقدار کروم موجود در ترکیب شیمیایی این آلیاژ بالاست از این رو مقاومت به خوردگی خوبی دارد.

فریتی

گریدهای فریتی گروهی از استنلس استیل­ها هستند که مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون آن‌­ها بهبود یافته‌­است. این گروه مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش (SCC) داشته و مغناطیسی هستند اما با عملیات حرارتی سخت نمی‌­شوند و برای افزایش سختی روی آن­ها کار سرد انجام می­‌شود. مقاومت به خوردگی این گروه بیشتر از گریدهای مارتنزیتی بوده و از گریدهای آستنیتی کمتر است. از آلیاژهای این گروه بیشتر برای ساخت قطعات تزئینی، سینک آشپزخانه و خودروسازی استفاده می‌­شود. در جدول زیر گریدهای مختلفی از آلیاژهای فریتی آورده شده است:

استیل ۴۳۰

رایج­ترین گرید گروه مارتنزیتی استیل ۴۳۰ است که مقاومت به خوردگی آن کمی کمتر از گرید ۳۰۴ است. این گرید مقاومت به خوردگی بالایی در برابر مواد خورنده مانند اسید نیتریک، گازهای حاوی گوگرد و بسیاری از اسیدهای آلی و غذایی دارد.

استیل ۴۰۵

مقدار کروم این آلیاژ کمتر از گرید ۴۳۰ بوده و به ترکیب شیمیایی آن آلومینیوم نیز اضافه شده‌­است تا از سخت شدن آن هنگام سرد شدن از دمای بالا جلوگیری کند.

داپلکس

جدیدترین گریدهای استنلس استیل جزء گروه داپلکس هستند. آلیاژ داپلکس ترکیبی از استنلس استیل آستنیتی و فریتی بوده از این رو به آن­ها داپلکس می­‌گویند. استحکام و مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش (SCC) این گروه بالاست. از نمونه های رایج استیل داپلکس می­‌توان به گرید ۲۲۰۵ اشاره کرد.

شرکت ایران استنلس ، تولید کننده اتصالات جوشی استنلی استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایران استینلس