عوامل تاثیر گذار بر قیمت استیل

معاملات بازار تأثیر مستقیمی بر قیمت کالاها دارد. بازار ورق استیل مانند دیگر بازارها رقابتی است و عوامل بسیاری بر آن تأثیر می‌گذارد . فولاد یکی از مهم‌ترین محصولات جهان صنعتی است. در سال‌های اخیر تحریم‌ها و روابط سیاسی با کشورهای دیگر بر نوسانات قیمتی بازار فولاد بسیار اثر گذار بوده است. بازار ورق استنلس استیل نیز از این امر مستثنی نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا به‌صورت ویژه مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت ورق و محصولات استنلس استیل را بررسی و در انتها نیز یک راه مطمئن برای استعلام قیمت انواع ورق استنلس استیل را به شما معرفی کنیم.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت استیل

نرخ ارز

 بیشترین تاثیر در نوسات قیمت ورق و انواع محصولات استنلس استیل۱۰۰ درصد ورق‌های استنلس استیل وارداتی می‌باشند و در دسته کالاهای وارداتی قرار دارند. تمامی کالاهای وارداتی تحت تأثیر قیمت دلار هستند. نوسانات قیمت دلار بر قیمت تمام شده ورق استیل به‌صورت مستیقم اثر دارد. هرچند که نوسانات قیمت ارز بر بیشتر کالاها تأثیر دارد اما به دلیل وارداتی بودن ورق استنلس استیل تأثیرات بازار ارز بر آن مضاعف است. طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها نوسانات قیمت در بازار ارز بسیار بوده و همین نوسانات بر روی قیمت کالای وارداتی اثر گذار بوده است.

نرخ نیکل

تقریباً دو سوم نیکل استخراج شده در دنیا به تولید ورق ضد زنگ اختصاص داده می‌شود. قیمت ورق استنلس استیل و نیکل به‌صورت مستقیم به همدیگر وابسته هستند. نیکل یکی از پایه‌های اصلی تولید استنلس استیل است. در ماه اخیر طی جنگ روسیه با اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، شاهد افزایش قیمت نیکل بوده‌ایم. روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های نیکل در جهان است. با افزایش قیمت نیکل، قیمت اتصالات استنلس استیل، ورق استیل و سایر محصولات استنلس استیل نیز افزایش یافت. لازم به ذکر است که بیشتر ورق های استنلس استیل موجود در بازار ایران از کشورهای چین، تایوان، کره و هند وارد می شود.

عرضه و تقاضا

بازار همیشه خود را تنظیم می‌کند تعادل بازار به گونه‌ای است که بین عرضه و تقاضا باید برابری و تعادل وجود داشته باشد. اگر عرضه از تقاضا بالاتر باشد، قیمت محصول کاهش می‌یابد. اما اگر تقاضا بالا رود و عرضه پایین باشد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. در دهه‌های اخیر کاربرد ورق استنلس استیل بیشتر شده و همین امر باعث بالا رفتن قیمت ورق استنلس استیل شده است. 

بهتر است که بدانید ورق استیل قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصدی را دارد. با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، بازیافت مواد به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در پروسه ساخت، تولید کالاها و محصولات تبدیل شده است. با قابلیت آسیب کمتر به محیط زیست، ورق استنلس استیل با کاربردهای متفاوت بسیار محبوب شده و همین عوامل بر نوسانات قیمت آن اثر گذار بوده است. 

هزینه حمل و نقل

در اغلب موارد افراد هزینه‌های حمل و نقل را در هنگام خرید کالاها در نظر نمی‌گیرند. این در حالی است که در سیستم اقتصادی و بازار، این هزینه‌ها یک بخش مداوم از هزینه‌های تولید و یا واردات کالاها از جمله ورق استنلس استیل می‌باشد. هزینه حمل و نقل بر کالاهای وارداتی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. 

هزینه حمل و نقل کالاهای وارداتی به سه دسته حمل دریایی، حمل از گمرک به انبار شرکت، انتقال و رساندن به دست مصرف کننده تقسیم می‌شود. در هر سه مورد هزینه‌‍‌هایی برای حمل و نقل و همچنین نیروی انسانی در نظر گرفته می‌شود. بالا رفتن هزینه‌های دیگر مانند دستمزد نیروی کار، مواد اولیه، نیکل، ارز و غیره بر روی حمل و نقل نیز اثر می‌گذارد و باعث بالا رفتن قیمت نهایی ورق استنلس استیل می‌شود.  

ضخامت ورق استنلس استیل

تنوع قیمت ورق‌های استیل به ضخامت ورق تولیدی و آلیاژ آن بستگی دارد. باتوجه به فرآوری که روی ورق‌های با ضخامت پایین انجام می‌شود قیمت آن‌ها نسبت به ورق‌های ضخامت بالا بیشتر است. گستردگی ضخامت ورق استنلس استیل در بازار بسیار است و هر کدام از ورق‌ها کاربردهای ویژه و خاص خود را دارند. معمولاً ضخامت ورق استنلس استیل از ۲/۰ میلی‌متر تا ۱۳۰ میلی‌متر است و با ابعاد مختلف و به‌صورت رول عرضه می‌گردد. لذا هر کدام از ورق‌ها قیمت خاص خود را دارند.

هزینه های پنهان مواد اولیه

 از کشف تا استخراج عناصر پایه ورق استنلس استیل نیکل، آهن، کروم و کربن است. افزایش هزینه آشکار و پنهان هر کدام از مواد بر قیمت نهایی ورق استیل تأثیر گذار است. هرچند که در ساخت و تولید ورق استیل از مواد خام کمتر استفاده شده و بیشتر مواد اولیه آن بازیافت ورق استنلس استیل است، اما افزایش هزینه‌های مواد اولیه و مراحل اولیه تولید ورق بر قیمت نهایی آن اثر گذار است. 

نوسانات قیمت نفت

قیمت نفت ممکن است به‌صورت مستقیم بر قیمت ورق استنلس استیل تأثیر نداشته باشد. اما به‌صورت غیرمستقیم طی فرآیند تولید مواد اولیه، فرآوری مواد و حمل و نقل ورق تولید شده، بر روی قیمت نهایی ورق استیل اثر گذار است. 

حدوداً ۱۵ درصد از هزینه‌های تولید و انتقال ورق استیل به نفت مربوط می‌شود. سوخت خودروها و سایر وسایل حمل و نقل که برای جابه‌جایی مواد اولیه ساخت ورق های استنلس استیل به کار می رود از مشتقات نفتی است. به همین دلیل افزایش قیمت نفت بر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، فراوری مواد اولیه و نهایتاً افزایش قیمت نهایی انواع ورق‌های استنلس استیل تأثیرگذار است. 

ورق استنلس استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایران استینلس